Rodzaj rehabilitacji

Osoby niepełnosprawne intelektualnie świetnie sprawdzają się w wykonywaniu konkretnych czynności, do których zostanąprzyuczone. Jeśli jest to np. lepienie pierogów i smażenie ryby i do tych dwóch czynności dana osoba się świetnie przyucza, to w nich się świetnie porusza [oczywiście czynności co jakiś czas się zmienia]. Ta osoba się wdraża i czerpie olbrzymią satysfakcję z wykonywanej pracy (powiat stargardzki). Gdy człowiek z Zespołem Downa, pracuje, jest szczęśliwy, bo kosi, umie to robić (powiat złotoryjski).

Strategia stosowana w ramach tego rodzaju rehabilitacji, to uczenie drogą konkretną, w której perspektywa nauczania, treści szkolenia i nagrody, są ze sobą bezpośrednio powiązane. Tutaj znaczenie ma perspektywa rehabilitacji zawodowej nastawiona na określony zawód lub specjalność.

Lepiej, żeby zdobył konkretny zawód, przystosowany do jego możliwości i pewnie byłby dobrym fachowcem, bo teraz tych fachowców coraz bardziej brakuje (miasto Skierniewice). Żeby od początku, szło to w takim kierunku samodzielności związanej z zarabianiem pieniędzy (miasto Poznań). Oni muszą dotknąć. Dla nich trzeba iść pokazać, żeby przerobili to na sobie […] Odbywają się wycieczki do zakładów pracy, również małych zakładów rzemieślniczych. Żeby dzieci dotknęły ten zawód i wiedziały, że może nawet same założą, jak będzie możliwość (powiat żarski).

To uczenie w konkretnych warunkach pełniło w rehabilitacji trzy role. Po pierwsze, było najprostszym wprowadzeniem do przyszłej pracy zawodowej, a opanowywanie poszczególnych umiejętności było ulokowane w perspektywie przygotowywania się do niej. Kreowało motywację przez umiejscowienie procesu szkolenia w praktycznej perspektywie, która mogła być przyjęta jako własna i zawierała nagrodę finalną. Po drugie, uruchamiał się mechanizm zmiany postaw: wizerunku siebie i nastawienia do świata, drogą podniesienia własnej wartości, równolegle do opanowywania sprawności, przedtem niedostępnych i postrzeganych jako nie dla siebie. Po trzecie, bvło stworzeniem sytuacji ważnej dla każdej nauki – skrócenia odległości między postępami w nauce a nagrodami z tym związanymi.

Zostaw komentarz